lördag 1 december 2012

Dagarna rullar på och det är mer eller mindre samma utsättningar och inmätningar som görs fast på nya platser.

Jag fick ett uppdrag att på en lämplig plats på asfaltsytan utanför kontoret göra markeringar till uppställning av avvägningsinstrumentet för att korrigera kollimationsfelet. Till min hjälp hade jag 3 spikar, 1 hammare, 1 måttband, 1 sprayburk.


Två spikar skulle slås ner med 30 meters avstånd från varandra och den tredje spiken skulle vara mellan de två med ett avstånd på 15 meter ifrån båda. Toleransen på placeringen var på 1 meter.

SPIK <---15m---> SPIK <----15m---> SPIK


Hur mäter man då upp 30m med måttband om man är själv?


Slå ner första spiken och fäst måttbandet på den! Spiken ska ändå inte slås ner helt eftersom avvägningsstången ska balansera ovanpå den.
Därefter gjorde vi en kollimationskontroll som vi gjorde med de optiska/analoga instrumenten inne på campus förra hösten. Enligt datan höll jag mig inom toleransen på 1 meter, det var 7 cm.
När det var gjort kunde vi med gott samvete åka ut och avväga på spåren vid en styrd borrning.

Enligt Trafikverket får det maximalt bli sättningar på 10mm och mätningarna ska göras med en noggrannhet på 0,1mm. Resultatet den gången var en förändring på 0,4mm, vilket är helt lugnt dvs!

1 kommentar: