Inmätning av ledningsbädd och släntkrön
När ledningarna ska passera väg, järnväg eller tex en å, är det borrning som gäller. Det görs styrd borrning eller som på bilden, hammarborrning. Vid hammarborrning slås det järnrör (rakt), vid styrd borrning styrs borren och när borren är uppe på andra sidan fästs och dras skyddsrör tillbaka genom hålet.
Det finns minst 20 olika sätt som ledningsbädden kan se ut på beroende på hur marken ser ut. Här skulle alla ledningar ligga på den vänstra bädden men en geotekniker kom ut och konstaterade att den var för smal så då fick det göras två extra bäddar så ledningarna läggs 2+1+1 och inte överhettar varandra.
Inmätning av schaktbotten, stövlar rekommenderas
Under veckan har det mest blivit inmätningar men vi har även gjort lite utsättning för borrningar och jag gör framsteg med att slå ner en käpp (helt) rakt...
När det borras under järnväg ska det avvägas före, under och efter för att kontrollera så det inte har blivit sättningar. Har själv inte varit med på någon av avvägningarna men det görs med ett avvägningsinstrument som har en noggrannhet på 0,3 millimeter per kilometer enligt utsago.
kul att se närbilder, har bara sett vallarna från vägen. Har du koll på hur man kommer att täcka över ledningen?
SvaraRaderaTycker mig känna igen det här med vattenfyllda schacktbottnar sen LIA 1, än värre nu när det är kallt också. Men det verkar som om du haft en bra LIA :)
SvaraRaderaUndrar vad som menas med att det kan ha blivit "sättningar" under avvägning?
SvaraRaderaJosefina: Runt själva ledningarna kommer det vara specialmaterial och sedan återfylls schakten med ursprungsmaterialet alltså det som grävdes upp. (högarna vänster om schakten på översta bilden)
SvaraRaderaMarie: Kanske lite dålig formulering men det blir ju inte sättningar under en avvägning. Däremot görs det avvägningar för att kontrollera att det inte har blivit sättningar på spåren när det borras in rör under järnvägen. (Trafikverket är mycket känslig på den punkten :)